Danefæ er god strategisk kommunikation
Gennem koncentreret strategisk kommunikation lykkedes det på fire år at skabe større synlighed og firedoble omtalerne af Nationalmuseets arbejde med danefæ.
I samme periode har hvert år sat en ny rekord i fund af danefæ. Flere amatørarkæologer er kommet til, og de er blevet mere aktive. Den strategiske kommunikationssatsning bidrager uden tvivl til at løfte kendskabet til Nationalmuseet, danefæ og den øger interessen for at gå med metaldetektor.
Medierne er vilde med danefæ
Guld og skattefund har altid interesseret pressen og offentligheden. Danefæ er godt stof . Alligevel ønsker Nationalmuset, som har ansvaret for at forvalte fund af danefæ, mere fokus på danefæ og de amatørarkæologer, der bevæbnet med detektorer aftvinger plovfurerne nye fund.
Den målrettede satsning på strategisk kommunikation skabte større synlighed og løftede på kort tid kendskabet til danefæ, amatørarkæologerne og ikke mindst den uvurderlige nye viden, de bringer for dagen. En viden der har ført til mange nye erkendelser om Danmarks historie og øget forståelsen for kulturarven.
Pressen kommer med i marken, når arkæologerne graver. Pressen kommer bag kulissen, når konservatorerne renser og konserverer danefæ, og pressen er med, når Nationalmuseet modtager eller henter fund på lokalmuseerne. Og Nationalmuseet har gennem mediesamarbejder styrket synligheden på især TV.
Nogle gange er det big breaking, andre gange er det et hurtigt pitch. Nogle gange landsdækkende og internationalt, andre gang lokalt.
Stor eksponering og større synlighed
På de sociale medier benyttes enhver lejlighed til at dele billeder og historier om danefæ, og det bidrager til at positionere Nationalmuseet.
Alt sammen foregår i tæt samarbejde med finderne og de lokale museer, som får løftet kendskabet gennem landsdækkende og international eksponering.
Nationalmuseets viser hvert år en særudstilling over årets danefæ. Det er en lille, men ambitiøs udstilling skabt af museets formidlere i samarbejde med de inspektører, der behandler danefæ. Udstillingen viser årets pragtstykker, og den hylder de danske amatørarkæologer.
Der er stor medieopmærksomhed. Ikke mindst i 2016, hvor Hendes Majestæt Dronningen åbnede udstillingen og deltog i den årlige danefædag for amatørarkæologerne.
Kontakt mig, hvis du vil høre mere om, hvordan jeg arbejder med strategisk kommunikation